HOE PAGINA-ERVARINGEN METEN OP JOUW WEBSITE?

Als website-eigenaar zou je willen weten en meten hoe de interactie met gebruikers en jouw website is. Google’s Core Web Vitals zijn daar de metrics voor. Sinds 2021 worden deze gebruikt als rankingfactoren, dus onderdeel van het Google algoritme. Met andere woorden, deze metrics zullen helpen bepalen hoe pagina’s zullen verschijnen in de zoekresultaten. De desbetreffende Google’s Core Web Vitals zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Largest Contentful Paint meet de laadsnelheid van een webpagina. Het wordt als een goede gebruikerservaring beschouwd als je pagina binnen de eerste 2,5 seconden laadt. Boven de 4 seconden? Tijd om jouw spel te verbeteren! CSS en/of JavaScript regels vertragen de LCP. Denk maar aan een JS functie die een hero image laadt. Resultaat: de laadtijd ervan wordt enorm vertraagd.

First Input Delay heeft betrekking op het reactievermogen van een webpagina. Om een goede gebruikerservaring te garanderen, moet een pagina een FID van 100 milliseconden of minder hebben. Bijvoorbeeld: je ziet een knop en je klikt erop. Er gebeurt niets… Dat betekent dat de main thread het te druk heeft om je klik te berekenen en erop te reageren. De interactie op de pagina is vertraagd. FID’s boven 300 milliseconden zorgen ervoor dat jouw klant de website verlaat. Een code van een derde partij kan de FID beïnvloeden. Bijvoorbeeld: de visuele site van de pagina is al geladen, gebruiker probeert te klikken, maar in de tussentijd is de interactie geblokkeerd.

Cumulative Layout Shift meet de visuele stabiliteit van een webpagina. Een layoutverschuiving treedt op telkens wanneer een zichtbaar element van positie verandert van het ene rendered frame naar het volgende.
Stel je een gebruiker voor die iets op het scherm probeert aan te klikken, maar het scherm is leeg. Er verschijnt een banner en de gebruiker heeft er onbedoeld op geklikt. In een perfecte wereld, zou het beste scenario zijn dat de banner ruimte voor zichzelf bewaart zodat de gebruiker niet op dit gebied klikt. Als items geen afmetingen hebben, kan de browser er geen ruimte voor vrijhouden.

Welke tools zijn hiervoor beschikbaar?

Google Search Console is één van de tools die je kan gebruiken om de prestaties van jouw website te monitoren en te meten. Bij BATMAN vinden we dit echter niet gedetailleerd genoeg. Wij zweren bij Google Lighthouse. Het is een gratis, open-source tool die je helpt meer te leren over de prestaties van jouw website en concrete stappen geeft om het te optimaliseren. Een van de manieren om de tool te gebruiken is via een Google Chrome extensie.

Open de website URL waarvan je een rapport wilt genereren en klik op het Lighthouse icoontje in het uitbreidingsgedeelte (naast de URL). Klik vervolgens op ‘Genereer rapport’. Lighthouse zal meerdere paginacontroles uitvoeren en een rapport maken met daarin hoe de pagina presteert. Vervolgens, kan je suggesties uit de resultaten gebruiken om jouw website te verbeteren.

Hulp nodig bij het controleren van jouw WordPress site?

Houd in de gaten wat er op jouw website(s) gebeurt door controles uit te voeren. Het is essentieel om een goede gebruikerservaring te garanderen. En daar helpen we graag bij! BATMAN biedt technische analyse rapporten aan die je helpen de prestaties, SEO en toegankelijkheid van jouw site te begrijpen.

(Bron: https://developers.google.com/learn/pathways/web-vitals)