4 TIPS OM HET BETALINGSPROCES VAN JOUW WEBSITE TE OPTIMALISEREN

Jouw klant heeft producten of diensten aan zijn winkelmandje toegevoegd. De UX design van je website is on point dan! Nu wil je dat hij overgaat tot aankoop.

Hoe je daarvoor zorgt? Met deze vier tips maak je het betalingsproces zo aangenaam mogelijk voor de klant.

#1 Vermijd verplichte inschrijving​

Niemand wilt iets opgedrongen krijgen. Ook jouw klanten niet. Als ze willen afrekenen, verplicht hen dan niet om een account aan te maken. Geef ze de optie om als gast hun aankoop af te ronden. Anders gaan ze sneller afhaken. Waarom? De reden hiervoor is privacy en angst.

#2 Single vs. multi checkout-pagina​

Je kan kiezen voor een single of een multi pagina betalingsformulier. Bij de single pagina creëer je zo min mogelijk stappen en minder clicks voor de klant totdat hij bij de effectieve betaling komt. Een nadeel is wel dat de pagina zeer lang kan worden.

Bij een multi pagina doorloopt de klant het betalingsproces via verschillende pagina’s. Hierdoor kan de klant doordacht nadenken over zijn aankoop en alle informatie correct invullen. Laat hier vooral de voortgang van de checkout zien bovenaan. Zo weet de klant welke stappen hij al ondernomen heeft in het betalingsproces.
Het is wel bewezen: hoe makkelijker je het maakt voor de klant, hoe groter de kans is dat hij koopt.

#3 Extra voordelen bij aankoop​

Wanneer de klant een aankoop heeft gedaan, kan je hem bedanken door hem een extraatje te geven, zoals een kortingsbon bij zijn volgende aankoop of gratis verzending vanaf een bepaald bedrag. Moedig je klanten aan om jouw website opnieuw te komen bezoeken.

Tip: Als er geen promoties of speciale kortingen lopen op dat moment, haal dan het vakje ‘kortingscode’ weg uit het betalingsformulier. Je creëert de kans dat de klant denkt dat er een kortingscode is, waardoor hij je website verlaat om de code online op te zoeken, en niet meer terugkeert.

#4 Vraag feedback​

Als de klant afgerekend heeft, kan je simpele open vragen stellen aan hem:

  • Hoe moeilijk was het om je bestelling af te ronden?
  • Hoe (on)tevreden was je met het betaalproces?
  • Heb je alles makkelijk gevonden op de website? Waarom wel/niet?

Zo kan je in de toekomst beter inspelen op de noden van klanten die op het laatste moment besluiten niet aan te kopen.

Tip: Vermijd feedback op basis van cijfers. Want wees nu eerlijk: drie sterren uit vijf zegt niets over waar de klant moeilijkheden ervaarde.

Heb jij meer vragen over checkout optimalisatie? Of zoek je een UX-designer die jou kan helpen met de gebruiksvriendelijkheid van je betalingsproces? Schakel dan de hulp in van de superhelden bij BATMAN die je bijstaan met nog meer tips & tricks.