4 tips om het betalingsproces van uw website te optimaliseren

4 tips om het betalingsproces van uw website te optimaliseren

Uw klant heeft producten of diensten aan zijn winkelmandje toegevoegd. De UX design van uw website is on point dan! Nu wilt u dat hij overgaat tot aankoop.

Hoe u daarvoor zorgt? Met deze vier tips maakt u het betalingsproces zo aangenaam mogelijk voor de klant.

#1 Vermijd verplichte inschrijving

Niemand wilt iets opgedrongen krijgen. Ook uw klanten niet. Als ze willen afrekenen, verplicht hen dan niet om een account aan te maken. Geef ze de optie om als gast hun aankoop af te ronden. Anders gaan ze sneller afhaken. Waarom? De reden hiervoor is privacy en angst. 

#2 Single vs. multi checkout-pagina

U kan kiezen voor een single of een multi pagina betalingsformulier. Bij de single pagina creëert u zo min mogelijk stappen en minder clicks voor de klant totdat hij bij de effectieve betaling komt. Een nadeel is wel dat de pagina zeer lang kan worden.

Bij een multi pagina doorloopt de klant het betalingsproces via verschillende pagina’s. Hierdoor kan de klant doordacht nadenken over zijn aankoop en alle informatie correct invullen. Laat hier vooral de voortgang van de checkout zien bovenaan. Zo weet de klant welke stappen hij al ondernomen heeft in het betalingsproces. 
Het is wel bewezen: hoe makkelijker u het maakt voor de klant, hoe groter de kans is dat hij koopt.

#3 Extra voordelen bij aankoop

Wanneer de klant een aankoop heeft gedaan, kan u hem bedanken door hem een extraatje te geven, zoals een kortingsbon bij zijn volgende aankoop of gratis verzending vanaf een bepaald bedrag. Moedig uw klanten aan om uw website opnieuw te komen bezoeken.

Tip: Als er geen promoties of speciale kortingen lopen op dat moment, haal dan het vakje ‘kortingscode’ weg uit uw betalingsformulier. U creëert de kans dat de klant denkt dat er een kortingscode is, waardoor hij uw website verlaat om de code online op te zoeken, en niet meer terugkeert.

#4 Vraag feedback

Als de klant afgerekend heeft, kan u simpele open vragen stellen aan hem:

  • Hoe moeilijk was het om uw bestelling af te ronden?
  • Hoe (on)tevreden was u met het betaalproces?
  • Heeft u alles makkelijk gevonden op de website? Waarom wel/niet?

Zo kan u in de toekomst beter inspelen op de noden van klanten die op het laatste moment besluiten niet aan te kopen.

Tip: Vermijd feedback op basis van cijfers. Want wees nu eerlijk: drie sterren uit vijf zegt niets over waar de klant moeilijkheden ervaarde.

 

Hebt u meer vragen over checkout optimalisatie? Of zoekt u een UX-designer die u kan helpen met de gebruiksvriendelijkheid van uw betalingsproces? Schakel dan de hulp in van de superhelden bij BATMAN die u bijstaan met nog meer tips & tricks.

Contact

Adres:

Gijmelsesteenweg 81, 3200 Aarschot

Telefoon:

+32 474 67 83 68