3 TIPS UIT DE GEDRAGSWETENSCHAP OM JOUW ONLINE CONVERSIES TE VERBETEREN

In de digitale marketingsector is de gedragswetenschap van onschatbare waarde gebleken voor het voorspellen van consumentengedrag. Door te begrijpen hoe mensen zich in het verleden hebben gedragen, zijn marketeers beter in staat om het gedrag van mensen in de toekomst te voorspellen.

Hoewel het investeren in advertenties een belangrijke stap is om meer websiteverkeer te genereren, is het zonder optimalisatie van conversiepercentages moeilijk om dit verkeer om te zetten in verkoop.

Om dit te verhelpen, hebben we drie praktische tips uit de gedragswetenschap voor je samengesteld, zodat je vandaag nog het effect op jouw website kunt zien!

Gebruik ‘Social Proof’

Om klanten aan te trekken, vertrouwen e-commerce websites op goed presterende aanbevelingsmotoren. Het belang van aanbevelingen gaat verder dan alleen conversieoptimalisatie; ze verschijnen ook op de zoekresultatenpagina’s (SERP’s) van Google, waardoor ze een cruciaal onderdeel worden van SERP-conversies. Het gebruik van “social proof” kan bijdragen aan het verbeteren van de conversieratio’s, omdat mensen eerder geneigd zijn om een product te kopen als ze weten dat andere mensen het hebben gekocht en aanbevelen.

Charm pricing

Een marketingtechniek die bekend staat als ‘Charm Pricing’ (ook wel psychologische prijsstelling genoemd), berust op de overtuiging dat een oneven genummerde prijs bij mensen emotionele reacties kan oproepen en de verkoop zal verhogen. Onderzoek toont aan dat klanten minder aandacht besteden aan prijzen wanneer ze van links naar rechts lezen. Hierdoor wordt een prijs van €13,50 bijvoorbeeld gezien als €13 in plaats van €14. Door gebruik te maken van ‘Charm Pricing’ kan de psychologische impact van prijzen worden gemaximaliseerd en kan de conversie worden verhoogd.

Power of 3

De “power of 3” is een bekende marketingstrategie waarbij bedrijven drie prijsopties aanbieden voor hun diensten om klanten te helpen bij het maken van een keuze. Dit komt doordat mensen vaak de middelste optie kiezen, die als de veiligste wordt beschouwd. Je kunt deze strategie toepassen door bijvoorbeeld drie eenvoudige prijsmodellen te presenteren, drie stappen te benadrukken die nodig zijn om iets te doen of drie menu-items op de topnavigatie van je website te plaatsen om een gestroomlijnde ervaring voor je klanten te creëren.

Boost je conversies met gedragswetenschappen: Aan de slag!

Door bovenstaande eenvoudige technieken toe te passen, kunnen we jouw websiteverkeer omzetten in verkoop en jouw online prestaties verbeteren. Neem nu contact op!

(Bron: https://www.youtube.com/watch?v=zDSjjYuOEl8)