Valentijnsdag is een dag om je geliefde te vieren, maar ook een opportuniteit om je bedrijf te promoten. Het is de eerste dag na de winterse feestdagen waarop we cadeautjes uitdelen en dus een geweldige kans voor ondernemers om nieuwe klanten aan te trekken en hun merk op te bouwen.
In deze blogpost geven we je 3 marketingtactieken om de verkoop van je online winkel naar een hoger niveau te tillen in aanloop naar Valentijnsdag.
Gebruik ‘verlaten winkelmandjes’ om je klanten betrokken te houden
Consumenten die hun online winkelmandje hebben achtergelaten, tonen een sterke intentie om te kopen. Het probleem is dat er iets die aankoop in de weg stond. Met e-mails over achtergelaten winkelmandjes kan je klanten opnieuw benaderen nadat ze hebben besloten niet over te gaan tot aankoop. Door het versturen van deze e-mails kan je hen uiteindelijk overtuigen om verder te gaan waar ze waren gebleven en ze tot aankoop laten overgaan.
Aangezien het herstellen van afgebroken aankopen een tweeledige aanpak is, worden ook pijnpunten binnen de winkelervaring aangekaart (zoals onverwachte kosten, een lang afrekenproces, enz.). Een slechte website-ervaring maakt het winkelen moeilijker en ondermijnt het vertrouwen in jouw merk, waardoor klanten geneigd zijn elders hun geluk te beproeven.
FOMO
“FOMO” staat voor ‘the fear of missing out’ oftewel de angst om iets te missen. Klanten geven voorrang wanneer er een illusie van einde is. Een gebruikelijke marketingtactiek van FOMO is het stellen van deadlines en aflopende aanbiedingen om een gevoel van urgentie te creëren.
Werk voor tijdelijke aanbiedingen met een aftelklok
Als je bezoekers denken dat ze geen tijd meer hebben, zullen ze eerder naar hun virtuele portemonnee grijpen en een aankoop doen. Als ze te lang wachten, lopen ze iets mis – en wie weet wanneer de volgende goede aanbieding zich aandient.
Maak speciale aanbiedingen met een deadline
Kortingen met beperkte duur zijn een geweldige manier om van overtollige voorraad af te komen, waardoor de opslagkosten dalen en de inkomsten stijgen. Tegelijkertijd kan je deze tactiek gebruiken om mensen te laten inschrijven op jouw mailinglijst zodat ze geen andere geweldige aanbiedingen hoeven te missen.
Retours zijn belangrijk
Een retourzending is niet het einde van de relatie van een handelaar met een klant. Zorg voor een waterdicht retourproces en je hebt een geweldige klantervaring die leidt tot meer verkoop. De retour-ervaring is cruciaal en bepaalt of 76% van de nieuwe klanten een tweede keer bij jouw merk koopt.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw online bedrijfsstrategie en het stimuleren van de online verkoop in aanloop naar Valentijnsdag, zoek dan niet verder en neem contact met ons op!
Wie houdt er niet van een dag die in het teken staat van cadeaus!