WEBSITE MIGRATIE: DE OPTIMALE WERKWIJZE OM JE ONLINE VERKEER EN ZOEKRESULTATEN TE BESCHERMEN

Het migreren van je website kan best lastig zijn, maar met voldoende planning en constante monitoring, is het mogelijk om succesvol te migreren met een minimale kans dat het misgaat. Website migraties kunnen een groot aantal veranderingen in de opzet van een website met zich meebrengen. Laten we de meest gangbare soorten website migraties eens op lijsten:

  • Wijziging in de domeinnaam: van hetbestdomein.com naar eenbeterdomein.com
  • HTTP-protocolwijzigingen: van http naar https
  • URL opschoning: van /shop/product-1 naar /shop/dansende-cactus/
  • TLD (Top Level Domain) wijzigingen: van domein.eu naar domein.com
  • Samenvoegen van inhoud van meerdere pagina’s naar één pagina
  • Samenvoegen van websites: van 2 of meer websites naar 1
  • Subdomein en subfolder: van mijnfavorietesite.blog (subdomein) naar mijnfavorietesite.com/blog (subfolder)

Welke zijn de verschillende soorten website migraties?

Elke soort website migratie kan een complex project zijn om aan te pakken. Vooral voor grote websites met honderdduizenden pagina’s. Het is cruciaal dat je het migratieproces goed uitvoert als je wil voorkomen dat jouw website verkeer verliest door veranderingen in de resultaten van zoekmachines.

Laten we een checklist opstellen die je kan gebruiken bij de migratie van jouw website. We leggen de verschillende stappen in het proces uit:

  • Planning en het afbakenen van een site migratie-project
  • Pre-migratie voorbereiding
  • Pre-migratie testing
  • Ondersteuning op de dag zelf
  • Post-migratie

1. Planning en het afbakenen van een site migratie-project

Website migraties plan je best tijdens een seizoensgebonden laagtepunt in website verkeer. Zelfs als je de hele checklist doorloopt, is er nog steeds een potentieel risico dat je wat verkeer verliest. Je wilt uiteraard geen risico lopen.

2. Pre-migratie voorbereiding

Identificeer je belangrijkste URL’s. Dit kan worden gedaan door je bestaande website te crawlen, gegevens van je analyseplatforms te bekijken, je backlink-gegevens te onderzoeken, …

De volgende stap is het in kaart brengen van de URL’s. Waar gaan URL’s naartoe verhuizen en welke nieuwe URL-omleidingen zijn nodig.

3. Pre-migratie testing

Zorg ervoor dat je test-omgeving geblokkeerd is voor alle zoekmachines. De volgende stap is het controleren van de test-omgeving op URL-omleidingen.

4. Ondersteuning op de dag zelf

Regels op URL-omleidingen kunnen werken in je test-omgeving, maar wanneer ze live gaan, kunnen ze breken of worden omgeleid naar de verkeerde URL. Crawl je prioritaire URL-lijst voor het controleren van technische problemen, gevolgd door het uitvoeren van een volledige site crawl.

5. Post-migratie

Klaar is kees? Of toch niet! Na een migratie is het project immers niet voltooid. In de weken die volgen plan je best op regelmatige basis een crawl van de website.

Heb je hulp nodig bij het migreren van de inhoud van jouw website, (sub)domein of website in het algemeen?

Laat BATMAN je doorheen het proces begeleiden of laat ons dit gefaseerde project uitvoeren. Samen met het advies van onze SEO-professionals zorgen we ervoor dat er geen daling in verkeer of potentieel conversieverlies is.

(Bron: https://www.deepcrawl.com/blog/webinars/webinar-on-demand-site-migration-best-practices-avoid-traffic-ranking-losses)