Zelf aan de slag met Google Ads

Als bedrijf wil je natuurlijk groeien. Een van de manieren om dit te doen, is door middel van Search Engine Advertising (SEA), beter bekend als Google Ads. Maar waarom zou je hierin investeren en hoe kan je dit op een succesvolle manier doen? In deze blogpost geven we je meer uitleg!

Voordelen

Google Ads bieden onmiddellijke resultaten. Je zet een campagne op en mits goedkeuring van Google staat deze meteen online. Daarnaast heb je volledige controle over je lopende advertenties. Je kan zelf bepalen wanneer deze te zien zijn voor klanten en je kan meteen de content corrigeren, bijvoorbeeld bij een schrijffout of een prijs die aangepast moet worden. Bovendien kan je je richten op jouw doelgroepen en zelfs groepen uitsluiten. Zo kan je ervoor kiezen om niet te adverteren op mensen uit je eigen regio die jouw merk al kennen.

Naast locatie, kan je er ook voor kiezen om je advertentie te richten op basis van interesse. Je verkoopt bijvoorbeeld skivakanties en je wil je advertentie laten zien aan iedereen die sportief is en graag op vakantie gaat.

Tot slot zorgen advertenties voor meer zichtbaarheid en is alles meetbaar. Zo kan je zien hoeveel mensen jouw advertentie hebben bekeken en hoeveel erop hebben geklikt.

Hoe zorg je ervoor dat je Ads succesvol zijn?

De eerste stap bij het opzetten van een campagne is het bepalen van je campagnedoel. Wil je meer verkopen, meer leads genereren of meer verkeer naar je nieuwe website opwekken? Dit is heel persoonlijk en eigen aan je strategie.

Vervolgens bepaal je het type van je campagne. Je kan bijvoorbeeld kiezen om jouw advertentie te laten zien in de zoekresultaten van Google wanneer mensen iets hebben ingegeven in de zoekbalk. Andere opties zijn op YouTube of in een banner op een andere website.

Daarna bepaal je je budget. Dit kan op elk moment aangepast worden en wordt gelijkmatig over de looptijd van je campagne verdeeld. Je kan ervoor kiezen om de kost per klik zelf te bepalen of dit geautomatiseerd door Google te laten verlopen. Dit noemen we de keuze van het biedingstype.

Ten slotte raden we aan om advertentiegroepen te maken en extra info toe te voegen met extensies. Op deze manier vergroot je je bereik.

Valkuilen

Wanneer je start met adverteren zijn er ook een aantal valkuilen. Een van de grootste fouten die je kan maken is het starten zonder plan. Dit staat gelijk aan geld weggooien. Dat is net hetzelfde als 100 posters laten afdrukken en deze lukraak ophangen. Zonder doelgerichte aanpak haal je niet het maximale uit je advertentie.

Daarnaast is het geen goed idee om enkel op SEA te vertrouwen. Het is ook belangrijk om aandacht aan SEO en je sociale media te besteden. Geef je advertentie ook de tijd om te werken. Stop dus niet al na één week omdat je nog geen enkele verkoop erdoor hebt gehaald.

Ga tot slot niet continu zelf checken of je advertentie verschijnt. Als je een zoekwoord invoert en vervolgens niet op je eigen website klikt omdat het je geld kost, dan kan dit jouw ranking in Google negatief beïnvloeden. Google heeft immers het gevoel dat jouw website niet relevant is!

Zelf aan de slag!

Als je na het lezen van deze blogpost geïnspireerd bent om zelf aan de slag te gaan met Google Ads, maar niet weet waar te beginnen, neem dan gerust contact met ons op. Wij en onze vaste partner(s) helpen je graag om jouw doelen te bereiken door middel van adverteren.