Instagram vs TikTok: kies het juiste platform voor influencer marketing

Instagram vs TikTok? Welke is het best geschikt voor je volgende influencer marketing campagne? Laten we de verschillende aspecten ervan eens doornemen.

De ultieme beginnersgids

TikTok is DE plek voor video content. Begonnen als een lip-sync app gebaseerd op virale geluiden & muziek, biedt het vandaag de dag een heleboel ingebouwde video editing tools, effecten en filters. Het is ook een plek waar kennis kan worden getoond en gedeeld. Instagram is een sociaal platform dat bekend staat om zijn communities en interacties. Instagram werd gelanceerd als een eenvoudige app om foto’s te delen. Op dit moment is het geëvolueerd tot een enorm sociaal platform inclusief video’s en e-shopping.

Beide apps verschillen in de manier waarop hun publiek content wil ontvangen. TikTok verkent meer de verschillende niveaus van de menselijke persoonlijkheid. Mensen zijn niet bang om zichzelf te zijn op TikTok. Subculturen worden uitgelicht, mensen omarmen mensen – het platform is erg inclusief. Instagram draait om hoogtepunten en het positieve van in je dag. Het is meer gericht op het visuele aspect en op het opbouwen van een gemeenschap. Betrokkenheid is de sleutel!

Influencers doen geweldig werk

Influencer marketing draait allemaal om het hebben van verschillende influencer profielen en het kiezen van de juiste. Uitdagend? Absoluut. Als merk moet je weten welke influencer impact kan hebben op een specifieke doelgroep en hoe hij/zij past bij jouw campagne: de één kan merkbekendheid creëren, de ander is goed voor conversie. Begrijpen wie je publiek is, is cruciaal om succes te boeken.

Samenwerken met bepaalde mensen voor een bepaalde tijd werkt het beste als je vertrouwen wilt winnen van je volgers. Vertrouwen is belangrijk, evenals lange termijn relaties, vooral wanneer affiliate marketing wordt gebruikt. Mensen op TikTok houden niet van reclame. Zorg dat het authentiek, eerlijk en relevant overkomt. TikTok gaat niet per se over dansen. Het gaat erom dat het ‘SATISFYING’ is. Iets wat het publiek de hele dag door wil zien. Instagram gaat dezelfde kant op met zijn reels (korte video’s). Er is voor elk wat wils, dus spring eruit met jouw content. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen.

Onze mening

Als we TikTok en Instagram vergelijken, weten we dat beide zeer populaire creatieve apps zijn, en beide bieden tal van mogelijkheden voor de marketingstrategieën van je merk. Het hangt allemaal af van wat je wilt bereiken met je merk, waar je doelgroep actief op is en waar je als merk meer voordeel uit kan halen.

  • Samenwerken met TikTok-makers kan je in contact brengen met een nieuw en zeer betrokken publiek als je jouw product op de markt wilt brengen bij een jongere doelgroep.
  • Samenwerken met Instagram-influencers levert meer creatieve opties op dan enkel video’s en kan je helpen bij het aanspreken van grote, kleine en zeer niche gerichte gemeenschappen. De ideale app als je voor meer traditionele social media marketing wilt gaan.

Veel succes!