EEN DATA GESTUURDE CONTENT STRATEGIE CREËREN

Een data gestuurde content strategie is meer dan alleen maar te kijken naar je Google Analytics-account. Het is kijken naar verschillende gegevensbronnen om deze dan te combineren en vervolgens tot nieuwe inzichten te komen.

Deze strategie versterkt jouw merk en vergroot de kans op terugkerende klanten. Het helpt je ook te bepalen wanneer – en welke – nieuwe content relevant is voor je bezoekers. Hieronder vind je drie soorten dashboards die je daarbij kunnen helpen.

Zoekwoordenanalyse

Vaak begint de data gedreven content strategie met een zoekwoordenanalyse. Zo’n analyse is het proces van het vinden en analyseren van relevante zoekwoorden die mensen invoeren in zoekmachines, met als doel die gegevens te gebruiken – vaak voor SEO. Je kan ze echter ook gebruiken om je website en webpagina’s te optimaliseren, nieuwe contentideeën uit te werken,…

Vind de categorieën waarin je zoekwoorden het heel goed doen, maar ook diegene waar er nog ruimte voor verbetering is.

Content dashboard

Het content dashboard is een statisch dashboard van alle content op je website. Het toont hoe goed je content het doet in termen van relevantie en kwaliteit. Met dit dashboard kan je de copywriter helpen met het opsporen van potentiële problemen of pagina’s van lage kwaliteit.

Een content dashboard bestaat uit vier onderdelen:

Meta tag optimalisatie

Meta tags zijn vaak te kort, maar even vaak ook gemakkelijk te verbeteren. Ze moeten ongeveer overeenkomen met de zoekwoorden die bezoekers invoeren, want zo ga je het hoogst scoren. Bijkomend zie je natuurlijk ook graag een stijging in doorklikratio.

Optimaliseer bestaande content voor SEO

Probeer je belangrijkste trefwoord in elke H1 en H2 tag op te nemen, evenals in de lopende tekst. Het toevoegen van gerelateerde zoekwoorden helpt om je content te versterken en de relevantie ervan te bewijzen.

Nieuwe content ideeën

Het kan een goed idee zijn om te kijken naar zoekwoorden waarop je concurrenten, minstens 2, beter scoren dan jij. Vergelijk ze met jouw eigen zoekwoorden om zo tot nieuwe ideeën voor content te komen om je rankings/posities te verbeteren. Het is ook interessant om te kijken naar de seizoensgebondenheid van zoekwoorden. Je kan deze sorteren op maand en graad om de zoekwoorden te zien die zeer goed presteerden in de maand juli 2022.

Copywriting optimalisatie

Wanneer je schrijft voor een website is het belangrijk om korte en actieve zinnen te gebruiken. Het dashboard helpt om lange zinnen met veel werkwoorden op te sporen. Verder kan het een opsomming maken van de moeilijkste woorden op basis van het percentage mensen dat een bepaald woord wel of niet kent.

KPI Dashboard

Naast het (statische) content dashboard, is er het (dynamische) KPI dashboard. De gegevens worden uit Google Search Console en Google Analytics gehaald. Met dit dashboard kan je posities/rankings en prestaties bijhouden.

Begin nu met de ontwikkeling van je strategie

Om de content op je website te optimaliseren in termen van relevantie en kwaliteit, is een data gestuurde content strategie essentieel. Het dashboard voor zoekwoorden-onderzoek biedt je bruikbare inzichten in je SEO-sterkten en/of -zwakten en kansen.

(Bron: https://www.iodigital.com/en/insights/blogs/create-data-driven-contentstrategy)