Cyber Monday: Hoe maak je jouw website klaar voor de feestdagen?

Maandag 27 november 2023 is Cyber Monday, of terwijl de maandag na Black Friday waarbij je van talrijke kortingen kan genieten, maar enkel online. Cyber Monday vindt zijn oorsprong in Amerika en wordt beschouwd als het officiële begin van het online winkelen voor de feestdagen. Door de hoge kortingen die gegeven worden, beginnen klanten massaal hun kerstinkopen te doen. Het is dus het ideale moment om jouw website helemaal klaar te maken voor de drukke eindejaarsperiode! Wij geven enkele tips over hoe je jouw website ‘feestdagen-proof’ kan maken:

      • Duidelijke productbeschrijvingen: Klanten kunnen jouw producten niet zien en aanraken zoals in een fysieke winkel. Daarom is het extra belangrijk dat je duidelijke én uitgebreide productbeschrijvingen toevoegt. Ze helpen om je klanten de juiste keuze te laten maken zonder verdere twijfel en onzekerheid. Het vermindert bovendien ook de kans op retours omdat klanten niet voor verrassingen komen te staan. Hoewel mensen soms foutjes kunnen maken bij het bestellen, door vol vertrouwen te zeggen dat jouw producten duidelijk zijn beschreven, neem je alle zorgen weg.

        • Duidelijk retourbeleid: Tijdens de feestdagen worden er uiteraard veel cadeaus gekocht. Klanten willen er zeker van zijn dat ze, als het nodig is, gemakkelijk en zonder gedoe kunnen retourneren. Ze zullen eerder geneigd zijn om te kopen, als ze weten dat ze het product makkelijk kunnen retourneren als het niet aan hun verwachtingen voldoet. Een transparant retourbeleid kan twijfel verminderen en de conversie van bezoekers naar kopers verhogen. Klanten vergelijken bovendien vaak verschillende aanbieders voordat ze beslissen waar ze hun aankopen doen. Een gunstig retourbeleid kan de doorslag geven in de keuze voor jouw winkel.

        • Sfeervolle content: Maak productfoto’s in een seasonal setting. Een goed voorbeeld hiervan vind je op de webshop van Anna + Nina. Door foto’s in een seasonal setting toe te voegen, maak je jouw website aantrekkelijker en relevanter voor klanten tijdens de feestdagen. Het creëert een bepaalde sfeer en beleving. Dit spreekt klanten emotioneel aan en brengt hen in de stemming voor feestelijke aankopen. Daarnaast geeft het klanten inspiratie en ideeën over hoe jouw product toe te passen in de eigen context. Het maakt het voor hen gemakkelijker om zich voor te stellen hoe jouw product een waardevol cadeau kan zijn.

        • Maak specifieke cadeau-secties: Cadeausecties maken het voor klanten eenvoudiger en efficiënter om geschikte cadeaus te vinden. Je kan ervoor kiezen om deze sectie verder te specifiëren in bijvoorbeeld ‘Voor hem’, ‘Voor haar’, ‘Cadeaus onder de €20’ enzoverder. Daarnaast open je de mogelijkheid voor cross-selling. Je kan bijvoorbeeld zelf pakketten samenstellen met producten die goed bij elkaar passen. Een echte win-win situatie dus.

        • Duidelijke levertijden: Omdat de feestdagen vaak een drukke periode zijn, kunnen klanten het waarderen als je duidelijk communiceert over de verwachte levertijden. Niets zo vervelend als een cadeau dat pas na de feestdagen toekomt… Als je in de mogelijkheid bent om flexibele verzendopties aan te bieden, zoals express verzending of klanten zelf een bezorgmoment te laten kiezen, is dit zeker een aanrader voor deze periode.

        • Een toegankelijke klantenservice: Zorg dat het voor klanten makkelijk is om contact met je op te nemen voor eventuele vragen of speciale verzoeken met betrekking tot hun bestelling. Een gemakkelijk bereikbare klantenservice stelt je in staat om eventuele problemen snel op te lossen of een bestelling bijvoorbeeld te personaliseren. Het kan het verschil maken tussen een tevreden klant en een teleurgestelde klant, en kan uiteindelijk bijdragen aan het succes van jouw bedrijf dat veel langer reikt dan enkel de eindejaarsperiode. Klanten die weten dat ze goed worden ondersteund, zullen eerder terugkeren voor toekomstige aankopen.

      Door deze tips toe te passen is je website helemaal klaar om de feestelijke, maar ook drukke eindejaarsperiode te trotseren! Kan je wel wat hulp gebruiken om onze tips te implementeren? Geen nood, neem contact met ons op en wij laten je website shinen, net zoals die kerstboom in je woonkamer. 😉