HOE TEVREDEN EN TERUGKERENDE KLANTEN KRIJGEN ONLINE?

Tevreden klanten zijn een droom voor elk bedrijf. En zeker als ze terugkeren naar uw webshop. Maar laten we starten met dat er geen succesformule bestaat dat voor ieder bedrijf werkt. Wel zijn er enkele stappen die u kan ondernemen om uw klanten tevreden te stellen en te zorgen dat ze wederkeren.

Hoe trekt u klanten aan?

Wat zorgt ervoor dat klanten geïnteresseerd zijn in uw producten en geneigd zijn om over te gaan tot aankoop? Hier zijn enkele van de belangrijkste puntjes van klanten:

  • duidelijke productinformatie
  • heldere levertermijn
  • een ruim aanbod en voorraad
  • overzichtelijke verzendkosten

Met andere woorden: klanten willen voldoende informatie en keuze hebben om het juiste product te kiezen. Verder willen ze weten wanneer het bezorgd wordt en wat verzending kost. Focus best op duidelijke productomschrijvingen, gebruiksvriendelijkheid van de website en heldere informatie over de levering.

Ziet u in uw statistieken dat klanten (snel) afhaken? Dit kan het resultaat zijn van misleidende informatie over producten, hoge verzendkosten, een onoverzichtelijke website of een moeizame check-out.

Hoe houdt u klanten tevreden na verkoop?

De klant heeft een aankoop gemaakt en is tevreden. Maar je moet er ook voor zorgen dat de klant tevreden blijft. Wat waarderen klanten vooral na hun aankoop?

  • levering binnen de beloofde termijn
  • gratis en zorgeloos retourneren
  • heldere communicatie na een bestelling
  • een makkelijk te contacteren en behulpzame klantendienst

En wat met kortingen en een persoonlijke aanpassing? Iedere klant krijgt graag een verrassing, persoonlijk bedankje en een leuke verpakking. Maar de klant kan hier pas echt van genieten als zijn bestelling goed geleverd wordt. Daarom moet u er altijd voor zorgen dat de basis juist zit. De rest zijn bonuspunten.

Dus om samen te vatten…

u moet het warm water niet heruitvinden, maar onthoudt gewoon deze punten:

  • Begin bij de basis en wees transparant. Geef de klant genoeg informatie die al hun vragen beantwoordt. Dit zorgt ervoor dat zij met plezier en vertrouwen in uw webshop kopen. Vergeet niet om na de bestelling een bevestigingsmail met levertermijn en een goed ontvangen betaling te sturen.
  • Geef goede klantenservice. Er kan altijd iets misgaan bij een bestelling. Gebrek aan hulp bij vragen en problemen is de grootste bron van ontevredenheid onder klanten.
  • Maak een gestructureerde website. Voor een tevreden klant prioriteert een makkelijke bestelflow, gevolgd door een overzichtelijke structuur waarin gebruikers eenvoudig kunnen zoeken en filteren. Alsook voorziet u duidelijke informatie bij alle producten.

Wilt u meer terugkerende klanten?

Iedere webshop is uniek met een verschillende aanpak. Wilt u weten hoe uw webshop presteert? Of weet u niet waar te beginnen? BATMAN kan u daarbij helpen. Contacteer onze superhelden en wij zorgen ervoor dat zowel uw klanten als uzelf tevreden bent bij het bezoeken van uw webshop.

Bron: AG Consult